Eko kutak

Modni brandovi – životinjsko krzno nema budućnost!

Pod pritiskom ekološki osviještene javnosti i prijatelja životinja, visoka moda postupno, ali trajno napušta upotrebu životinjskog krzna za izradu svojih kolekcija. Već nekoliko desetljeća traju prijepori oko etičnosti modne industrije koja koristi krzna, iz dva razloga. Prvi je nehuman odnos prema životinjama, jer većina krzna korištenog u modnoj industriji dolazi s farma gdje se divlje životinje drže u malim kavezima i usmrćuju okrutnim metodama kako bi se krzno očuvalo. Drugi je ekološki, jer proizvodnja životinjskoga krzna ima visoku cijenu za zaštitu okoliša i zdravstvene rizike zbog proizvodnih procesa koji uključuju brojne otrovne kemikalije. Obrada krzna spada u jednu od najprljavijih industrija po zdravlje i okoliš. Zemljama koje su zabranile uzgoj životinja radi krzna ove godine se pridružila se i Hrvatska. Zabrana je stupila na snagu početkom 2017. godine nakon dugogodišnjeg prijelaznog razdoblja. jer je uzgoj činčila uzeo velikog maha. Trebalo je dugo godina i uporne borbe građana, stručnjaka, institucija i udruga za zaštitu životinja kako bi se zabrana ozakonila. Primjerice, za izradu samo jedne bunde usmrti se 150-200 činčila, što je etički vrlo problematično s obzirom na to da se usmrćuje velik broj životinja za luksuzni proizvod koji nikome nije nužan za preživljavanje.

Zaštitnici životinja i čistog okoliša slave odluku slavnog Armanija od prije nekoliko mjeseci koji je prestao koristiti krzna u svojim kolekcijama, uključujući zečje krzno, počevši od zimske kolekcije 2016. godine. Ovaj brend obvezao se na takvu politiku nakon rada s organizacijom Fur Free Alliance, međunarodnom koalicijom koju čini više od 40 organizacija za zaštitu životinja, usmjerenu na okončanje trgovine krznom. Tehnološki napredak postignut tijekom godina omogućio je odgovarajuće materijale i tkanine, čime upotreba okrutnih postupaka prema životinjama postaje potpuno nepotrebna. Time se Armani  pridružio drugim prestižnim brendovima kao što su Hugo Boss,Tommy Hilfiger, Calvin Klein i Stella McCartney, okrećući se novoj generaciji modnih potrošača koji žele zaštiti životinje i okoliš.

U svim zemljama u kojima je zabranjen uzgoj životinja zbog prodaje krzna vodila se teška i dugotrajna borba. Ekonomski interes uzgajivača bio je prejak i za jednu Nizozemsku gdje su se za prava životinja zauzeli nadležna ministarstva i državne vlasti, no svejedno je sudska bitka s uzgajivačima potrajala. Nije ni čudno, jer je Nizozemska četvrta zemlja u svijetu po uzgoju kanadskih kuna, a samo u jednoj godini ubije se šest milijuna kuna. Presudu u Nizozemskoj nazivaju povijesnom, jer očito nije bilo lako slomiti cijelu jednu industriju koja će konačno gašenje doživjeti tek 2024. godine zbog ekonomske prilagodbe uzgajivača. Do tada su zabranjene sve investicije i proširenja farmi.

Rasprave o zabrani uzgoja životinja zbog prodaje krzna sve su rasprostranjenije i žustrije u cijelom svijetu. Krzno definitivno nema budućnost! Time konačno dolazi na svoje najpoznatija beskompromisna zaštitnica životinja, francuska glumica Brigitte Bardot koja osnovala Zakladu za zaštitu životinja u nevolji još sredinom 70-ih  godina prošlog stoljeća.