Eko kutak

I masovni online shopping  šteti okolišu

Što bi to ekolozi trebali imati protiv online shoppinga, čak toliko da poručuju kupcima da baš ništa ne kupuju za vrijeme masovnih rasprodaja preko velikih internetskih platformi. Na udaru su posebno  kineska trgovinska platforma Alibaba  koja je uvela 11.11 kao Globalni festival shopping , veliki  događaj za kineske i internacionalne potrošače. Potrošači tada 24 sata  masovno kupuju  na sniženjima od 50 do 70 posto, pa su tako ove godine oborili rekord od preko 25 milijardi dolara ili čak 40 posto više nego 2016.

Kolikih je to razmjera shopping govori i usporedba da je to više nego što se cijelu godinu utrži od e- trgovine u jednom velikom Brazilu. I američki Black Friday ili Crni petak koji pada dan nakon praznika nezavisnosti u Americi kao nešto manja verzija kineskog shopping festivala je također slična po masovnosti shoppinga, a uvode ga i lokalne trgovinske platforme i trgovine u cijelom svijetu, pa i kod nas.

Jack Ma, poznati i karizmatični osnivač Alibabe napravio je veliki poslovni potez, a i ostali trgovci širom svijeta slijede njegov obrazac. I gdje bi onda trebao biti problem kada su svi sretni i zadovoljni, trgovci i proizvođači što su prodali robu i potrošači koji su je jeftino kupili. Svega je previše na taj dan, poručuju ekolozi, potiče se najgori  aspekt konzumerizma, štete u okolišu, nepotrebno trošenje, štetno ponašanje i na kraju nezadovoljstvo kupaca.A za  okoliš je to prava katastrofa.

Očito su ogromne brojke kojima vrvi globalni festival shoppinga  udar  na okruženje. Koliko samo odjevnih predmeta trebaju proizvesti tvornice odjeće za samo taj jedan dan. Prema procjenama prodalo se  čak oko sedam milijardi dolara vrijednosti odjeće. Ispušteno je oko 258.000 tona emisije CO2. Da bi se to apsorbiralo potrebno je čak 2,5 milijuna stabala!  Uz to nije samo tekstilna proizvodnja problem nego i transport,  pakiranje ogromnog broja pošiljki i golema količina otpada. Takav udar na okoliš u kratkom vremenu je doista teško sanirati. A stopa recikliranja ambalažnih materijala i dalje je niska. Manje od 10 posto papira, kartona i plastične ambalaže koja se koristi u isporuci se reciklira.

Je li ludi dan shoppinga opravdao svoju popularnost kada su potrošači u pitanju,  da li su barem oni profitirali uz proizvođače i trgovce?  I na to pitanje ekolozi odgovaraju negativno. Istraživanja koja su provedena u Hong Kongu govore o golemim količinama odbačene robe kupljenje  u masovnom shoppingu kada se najčešće kupuje bez puno razmišljanja, bitno je da je jeftino. Trgovci i nude takvu robu i grozničava kupnja kao da nema sutrašnjeg dana nosi sve pred sobom. Otriježnjenje nastaje kada kupljena roba stiže na kućna vrata, pa najčešće nije u skladu s očekivanjima kupaca.
Jedan od  četiri  odjevna predmeta koje  ispitani u Hong Kongu  kupuju online ne nose više od dva puta prije nego što budu odbačeni. Sve to rezultira procjenom da se svake godine baca samo u tom gradu  oko 5,8 milijuna odjevnih predmeta. Da bi potkrijepili tvrdnju  o štetnosti masovnog shoppinga, njegovi protivnici udaraju i u sam smisao toga, a to je uzbuđenje  i osjećaj sreće kada se nešto kupuje i to povoljno i lagano iz svoga doma. Poručuju da nas shopping  ne čini sretnim, niti nas kupnja dovodi do stvarne sreće. To je način ubijanja vremena, ublažavanja stresa i izbjegavanja dosade. No, i jeftino uzbuđenje za kupnjom nečeg novog umire prilično brzo. Polovica ispitanih ljudi izjavila je kako je neposredno uzbuđenje zbog kupovine trajalo manje od jednog dana. No, svejedno, čarima brzog, jeftinog kupovanja teško je odoljeti. I pored često oštećene robe koja stiže u paketima, te loše kvalitete kupuje se uvijek iznova. Potrošači kupujući jeftino nemaju osjećaj prevarenosti i  samo iz godine u godinu potiču masovnost shoppinga, a tko tada brine o posljedicama.