Eko kutak

Europski dan bez automobila – u grad biciklom ili pješice

“Razvijena zemlja nije ona u kojoj siromašni imaju auto, nego ona u kojoj bogati koriste gradski prijevoz” – tako je svojevremeno gradonačelnik Bogote svojom izjavom dao snažnu potporu danu kada središta metropola napuštaju automobili, a osvajaju biciklisti i pješaci. Prvo spontano organiziranje dana bez automobila počelo je tijekom naftne krize 1970. U pojedinim europskim gradovima organiziran je dan bez automobila početkom devedesetih godina prošlog stoljeća. Europska predstavnica za životnu sredinu Margot Wallstrom pokrenula je akciju Europski dan bez automobila – European Car Free Day 1999. godine kao pilot projekat EU kampanje “In town without my car” – “U grad bez mog auta”. Europski dan bez automobila je zamišljen tako da se svakog 22. rujna dijelovi gradova zatvore za automobile. Toga dana promovira se biciklizam i pješačenje na gradskim i izvangradskim ulicama čime se smanjuje zagađenje, a doprinosi razvoju ekoloških uvjeta života.

Obilježavanje 22. rujna postalo je tradicija u svim velikim gradovima prepunim automobila. Barem na taj dan i tjedan (od 16. do 22. rujna) nastoji se ukazati na preveliki broj prijevoznih sredstava čiji ispušni plinovi pridonose zagađenju zraka i oštećenju ozonskog omotača. U velikim gradovima, automobili, autobusi i kamioni su glavni zagađivači zraka. Oni ispuštaju dim koji može sadržati ugljični dioksid, ugljovodike, olovo i razne druge čestice. Ovi dimovi mogu biti vrlo opasni, jer uzrokuju nadražaj očiju, nosa, grla i pluća.

Veliki industrijski gradovi “boluju” od smoga koji nastaje zagađenjem zraka uslijed sagorijevanja plinova iz ispušnih cijevi motornih vozila, sporogorećih peći, otvorenih vatri i sl. Smog se češće javlja tijekom toplijih mjeseci. Sunce sija duže i jače te uzrokuje više kemijskih reakcija u atmosferi.

Europski Dan bez automobila je kruna obilježavanja europskog tjedna mobilnosti tijekom kojeg se gradovi i zemlje EU takmiče tko će bolje organizirati alternativni prijevoz svojim građanima. Za sudjelovanje u Europskom tjednu kretanja prijavljuje se više od 2.000 europskih i svjetskih gradova, među kojima i 18 hrvatskih.

Europski dan bez automobila obilježava se u Zagrebu zatvaranjem središta grada za promet automobila. Veliki broj Zagrepčana i njihovih gostiju tada sjeda na bicikle i voze već tradicionalnu turu od sedam kilometara kroz grad. I tako već 15 godina Dan bez automobila obilježava se “Zagrebačkom Žbicom”. Tada užurbani grad postaje opušten, bez buke i nervoze, prepun biciklista. Njegovo veličanstvo bicikl barem nakratko spaja sve koji vole miran grad i druženje na otvorenom. No, i bez službenog povoda, sve više stanovnika glavnog grada i ostalih u gradova u Hrvatskoj svakodnevno odlaze na posao biciklom koji od alternativnog prijevoznog sredstva postaje, uz javni prijevoz, sve zastupljeniji. Uz ekonomičnist takvog prijevoza kod mnogih nisu zanemarivi ni ekološki i zdravstveni motivi.